ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

E-mail Εκτύπωση

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Αθήνα, 18/6/2019

ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων μετά από την ολοκλήρωση της γραπτής δοκιμασίας στα Φιλολογικά Μαθήματα, στο πλαίσιο διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων 2019, προβαίνοντας σε μια γενική αποτίμηση, επισημαίνει τα εξής:

Ø Ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα δεν προέκυψε. Εν τούτοις επιμέρους ζητήματα σχετιζόμενα με χρόνιες ή πρόσφατες παθογένειες του συστήματος εντοπίστηκαν και πάλι.

Ø Στη Νεοελληνική Γλώσσα η επιλογή ενός μεταφρασμένου κειμένου ξένου στοχαστή ανέδειξε το πρόβλημα της μη κοινώς αποδεκτής απόδοσης όρων καθιερωμένων από τη διδακτική ορολογία. Χαρακτηριστική περίπτωση η fraternite του γνωστού τρίπτυχου της Γαλλικής Επανάστασης που μεταφράστηκε στο εξεταζόμενο κείμενο ως "αδελφότητα" αντί του οικείου στους μαθητές: "αδελφοσύνη"("ομόνοια", "ομοψυχία"). Νομίζουμε ότι ανάλογα προβλήματα αποφεύγονται, εάν εμπιστευθούμε περισσότερο τον πλούτο της πρωτότυπης και όχι της μεταφρασμένης νεοελληνικής δοκιμιογραφίας.

Ø Στα φετινά θέματα της Ιστορίας διαπιστώθηκαν ασάφειες που προβλημάτισαν τους υποψηφίους και δεν θεραπεύτηκαν από τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων. Μάλιστα στην άσκηση Α2, τύπου "Σωστό-Λάθος", δόθηκε οδηγία να γίνονται δεκτές και οι δύο απαντήσεις στην πρόταση δ (!) , κάτι που αντιβαίνει στους στοιχειώδεις κανόνες της λογικής σκέψης. Επίσης στην άσκηση Δ1 δόθηκε πίνακας με τα χιλιόμετρα του εθνικού οδικού δικτύου κατά το διάστημα 1830-1912, ενώ στις οδηγίες προτάθηκε να γίνονται δεκτές οι απαντήσεις που αφορούν την περίοδο του Τρικούπη, παρόλο που η τελευταία χρονολογία αφορά την περίοδο του Βενιζέλου!

Η ασάφεια στις διατυπώσεις των θεμάτων πλήττει την εμπιστοσύνη των υποψηφίων στην όλη διαδικασία και προκαλεί σύγχυση από την οποία εξέρχεται πληγωμένη- εκτός από τη γλώσσα μας- και η αξιοπιστία της σχολικής γνώσης.

Ø Στα Αρχαία Ελληνικά είδαμε με θλίψη να γίνεται για πρώτη φορά πράξη η κατάργηση της μετάφρασης του γνωστού και η υπομοριοδότηση της βαθμολογικής αξίας του αδίδακτου κειμένου, μέτρα που υποβαθμίζουν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και στα οποία έχουμε αντιταχθεί. Παράλληλα, παρατηρήθηκε ένα ακόμη επιμέρους κρούσμα ασάφειας που οδήγησε σε λανθασμένη αναγνώριση υποθετικού λόγου.

Ø Τέλος, τα Λατινικά εξετάστηκαν φέτος, σύμφωνα με τις υπουργικές εξαγγελίες, για τελευταία φορά. Εμείς δεν αποδεχόμαστε τη νέα πραγματικότητα μοιρολατρικά ως ένα ρέκβιεμ για το μάθημα και γι’ αυτό, όπως και για όλα όσα αφορούν τις ανθρωπιστικές σπουδές, θα επανέλθουμε.

Η ΠΕΦ στέλνει θερμές ευχές στους μαθητές για επιτυχία και πρόοδο και εύχεται στους συναδέλφους βαθμολογητές «Καλή Δύναμη» στο δύσκολο και ιδιαίτερα υπεύθυνο έργο τους

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΦ

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΜΝΗΜΗ ΦΑΝΗ Ι. ΚΑΚΡΙΔΗ (1933-2019)

E-mail Εκτύπωση

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

ΜΝΗΜΗ ΦΑΝΗ Ι. ΚΑΚΡΙΔΗ (1933-2019)

 

 

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 05 Ιούνιος 2019 14:54
 

Ανακοίνωση για την εξεταστέα ύλη των Πανελληνίων Εξετάσεων του 2020

E-mail Εκτύπωση

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Αθήνα, 3/6/2019

Ανακοίνωση για την εξεταστέα ύλη

των Πανελληνίων Εξετάσεων του 2020

Το Υπουργείο Παιδείας με την ίδια προχειρότητα και αδιαφορία για τις ενστάσεις του φιλολογικού κόσμου, που χαρακτήρισαν εν γένει την ψήφιση του νόμου για το Νέο Λύκειο, πρόσφατα προχώρησε εσπευσμένα στη δημοσίευση της εξεταστέας ύλης για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2020.

Η υπουργική απόφαση θα μείνει στην ιστορία των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων ως η πρώτη που ουσιαστικά εξοβελίζει το μάθημα των Λατινικών από τα εξεταζόμενα στον κύκλο των ανθρωπιστικών σπουδών, ενώ παράλληλα αλλοιώνει και εν τέλει υποβαθμίζει τον χαρακτήρα και τη βαρύτητα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών.

Χωρίς να έχει προϋπάρξει αλλαγή σχολικών εγχειριδίων και αναλυτικού προγράμματος (χαρακτηριστικό παράδειγμα τα βιβλία της Ιστορίας και των Αρχαίων Ελληνικών τα οποία χρήζουν ανανέωσης) και χωρίς να έχει ζητηθεί η άποψη της φιλολογικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας προβαίνει σε μια κατ᾿ επίφαση εξεταστική «μεταρρύθμιση», η οποία κανένα δεν πείθει για την ύπαρξη αληθινού εκπαιδευτικού οράματος από το οποίο κάθε αληθινή μεταρρυθμιστική προσπάθεια θα πρέπει να διακατέχεται.

Επισημαίνουμε στο Υπουργείο Παιδείας ότι η αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των φιλολογικών μαθημάτων οφείλει να γίνεται με σεβασμό στη μορφωτική τους αξία και να λαμβάνει υπόψη τις καλές παραδόσεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

ΑΠΟ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΦ

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 03 Ιούνιος 2019 18:39
 

Διαμαρτυρία της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων.

E-mail Εκτύπωση

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

 

Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων διαμαρτύρεται έντονα για τον αδικαιολόγητο αποκλεισμό του κλάδου ΠΕ02 (Φιλολόγων) από προκηρύξεις θέσεων στον δημόσιο τομέα, όπως αυτές της γραμματειακής υποστήριξης διαφόρων υπηρεσιών. Ο αποκλεισμός αυτός είναι πλέον συστηματικός και προκαλεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με την αντιμετώπιση του κλάδου μας αλλά και την αξιοκρατία στο δημόσιο.

Τελευταίο σχετικό κρούσμα ο αποκλεισμός των Φιλολόγων από την προκήρυξη (Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τεύχος ΑΣΕΠ, προκήρυξη 2Κ, 7/28 Μαρτίου 2019)που αφορά θέσεις σε διάφορες νοσοκομειακές μονάδες της χώρας, μεταξύ των οποίων και θέσεις Διοικητικού και Οικονομικού.

Ζητάμε επομένως την οριστική άρση αυτού του ιδιότυπου αποκλεισμού του κλάδου ΠΕ02, Φιλολόγων, από τις προκηρύξεις θέσεων του δημοσίου όταν μάλιστα αυτές απευθύνονται σε δεκάδες κλάδους των ανθρωπιστικών σπουδών.

 

ΠΕΦ: Κείμενο διαμαρτυρίας για τις αλλαγές στο Λύκειο.

E-mail Εκτύπωση

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Κείμενο διαμαρτυρίας για τις αλλαγές στο Λύκειο

Μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα το Υπουργείο προχώρησε στην ψήφιση ενός νόμου, ο οποίος αποτελεί θλιβερή συνόψιση εκείνων των αλλαγών στο πρόγραμμα του Λυκείου απέναντι στις οποίες η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων έχει ήδη επανειλημμένα εκφράσει την έντονη διαμαρτυρία της.

Η απαρίθμηση στη συνέχεια των αλλαγών αυτών αποκαλύπτει τις ψηφίδες στη μελαγχολική εικόνα, η οποία προαναγγέλλει μέλλον δυσοίωνο για τον κλάδο των φιλολόγων και τα φιλολογικά μαθήματα:

Ø Η οριστική κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Λατινικών από την Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών συνιστά σοβαρότατο πλήγμα κατά των κλασικών γραμμάτων. Η μετατροπή δε του μαθήματος σε προαιρετικώς επιλεγόμενο και μη εξεταζόμενο μάθημα περισσότερο ανακαλεί τη γνωστή για τις προφάσεις εν αμαρτίαις ρήση.

Ø Η κατάργηση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Σύγχρονου Κόσμου ως μαθήματος Γενικής Παιδείας στην Γ΄ Λυκείου στερεί από τους αυριανούς πολίτες τα γνωστικά εφόδια για την κατανόηση των σύγχρονων εξελίξεων. Στο ίδιο πνεύμα δυστυχώς εντάσσεται και ο περιορισμός της διδασκαλίας της Ιστορίας στα ΕΠΑΛ σε μία μόνο διδακτική ώρα και στην Α΄ τάξη αποκλειστικά.

Ø Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας επίσης υποβαθμίζεται, διδακτικά και εξεταστικά, μετά την ουσιαστική κατάργηση της περίληψης και τη συρρίκνωση της παραγωγής λόγου σ’ ένα συνοπτικής παρουσίασης θέσεων και απόψεων κείμενο 4-5 παραγράφων.

Ø Τα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας κατά τη συνεξέτασή τους με τη Νεοελληνική Γλώσσα, σε ένα τρίωρο, προβλέπεται να προσεγγίζονται συχνά ως αφορμή για γλωσσικές ασκήσεις και κοινωνιολογικού χαρακτήρα αναλύσεις και όχι με γνώμονα την καλλιέργεια δημιουργικών αναγνωστών που διαθέτουν γνώση των κειμένων και των λογοτεχνικών ρευμάτων, κριτική ικανότητα και ευαισθησία.

Ø Η κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας από το Γενικό Εσπερινό Λύκειο στερεί από τους μαθητές την επαφή με την ιστορία των ιδεών και τη φιλοσοφική σκέψη.

Ø Πλήρης είναι η απαξίωση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών. Η εξαίρεσή του από τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στη Β΄ Λυκείου, η ουσιαστική συγχώνευση της διδασκαλίας των εμβληματικών κειμένων του Επιταφίου Λόγου του Περικλή και της Αντιγόνης του Σοφοκλή, ο περιορισμός της κορυφαίας πνευματικής άσκησης που είναι η μετάφραση, συντελούν δραματικά στην περαιτέρω υποβάθμιση του μαθήματος.

Είναι εμφανές ότι ο νέος νόμος που μόλις ψηφίστηκε διαψεύδει πανηγυρικά τις υπουργικές εξαγγελίες περί αποκατάστασης του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου και καθόλου δεν το αποδεσμεύει από την αντιπαιδαγωγική χρησιμοθηρική λογική.

Καλούμε επομένως την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αναστείλει την εφαρμογή του νόμου και τους συναδέλφους να διατηρούν πάντα ακμαία την πίστη τους στις ανθρωπιστικές αξίες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΦ

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 07 Μάιος 2019 05:48
 


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΛΛΩΝ ΦΟΡΕΩΝ

Αναζήτηση

Σύνδεσμοι Φιλολόγων